Tarpan Vidhi Part-2 / তর্পণ বিধি পর্ব – ২

As promised on my blog’s Facebook page – The Big Bong Theory, this is the second part of the three parts of the digitally restored notes from my maternal grandfather in law – Mr Dilip Kumar De’s (Dadu’s) diary about the “Tarpan Vidhi”.

Read the first part here and the third part here.

Typing down such difficult Bangla/Sanskrit on Avro Keyboard has been a tough job, but I will be happy if his work finds a global window and helps people. The digitalisation is not 100% perfect or correct. Apologies for any unintended errors. The remaining parts will be published soon. Read till the end to know more about the remarkable man.

তর্পণ বিধি পর্ব -২

৫/ দিব্য পিতৃতর্পণ

দক্ষিণ দিকে ঘুরিয়া বসিতে হইবে। কোষাকুষি ও জলপূর্ণ পাত্র সামনে রাখিতে হইবে। জলপূর্ণ পাত্রে কৃষ্ণতিল ও তুলসী সর্বদা রাখিতে হইবে। জল ফেলিবার জন্য খালি পাত্রটি পাশে রাখিতে হইবে। একটি আলাদা পাত্রে তুলসীপাতা ও আর একটি পাত্রে কৃষ্ণতিল রাখিতে হইবে, যখন জলপূর্ণ পাত্রের তিল ও তুলসী কমিয়া যাইবে, তখন পুনরায় উহাতে মিশাইতে হইবে।

বাম হাঁটু মাটিতে পাতিয়া ও দক্ষিণ হাঁটু তুলিয়া বসিতে হইবে। পিতৃতীর্থ দ্বারা – অর্থাৎ, কোষাটি জলপূর্ণ করিয়া দক্ষিণ হস্তের তর্জনী ও অঙ্গুষ্ঠের মূল প্রদেশ দ্বারা ধারন করিয়া, এক এক অঞ্জলি জল নিম্নলিখিত প্রতিটি মন্ত্রের সঙ্গে খালি পাত্রে ফেলিতে হইবে। লক্ষ্য রাখিতে হইবে, প্রতিবার অঞ্জলি দেওয়ার সময় যেন জলপূর্ণ পাত্র হইতে কিছু তিল ও তুলসীপাতা কোষায় আসে।

“নমোঃ অগ্নিষ্বাত্তাঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ সৌম্যাঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ হবিষ্মন্তঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ উস্মপাঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ সুকালিনঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ বহির্ষদঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ, নমোঃ আজ্যপাঃ পিতর সতৃপ্যন্তামেতৎ

সতিলোদকং তেভ্যোনমোঃ।।”

৬/ যম তর্পণ

একই দিকে (দক্ষিণে) একই আসনে (বাম হাঁটু মাটিতে, অর্থাৎ কম্বলাসনে পাতিয়া ও দক্ষিণ হাঁটু তুলিয়া বসিয়া) পিতৃ তীর্থে নিম্নোক্ত মন্ত্রে তিনবার, তিন অঞ্জলি জল দিতে হইবে –

“নমোঃ যমায় ধর্ম রাজায় মৃত্যবে চান্তকায়চ। বৈবন্বতায় কালায় সর্বভূতক্ষয়ায়চ। ঔড়ুম্বরায় দধ্নায় নীলায় পয়মেষ্ঠিনে। বৃকোদরায় চিত্রায় চিত্রগুপ্তায় বৈ নমোঃ।।”

৭/ পিতৃ আবাহন

একই দিকে বসিয়া, যোগাসনে, কৃতাঞ্জলি হইয়া নিম্নোক্ত মন্ত্রপাঠ করিতে হইবে –

“নমোঃ আগছন্তু মে পিতর ইমং গৃহ্নন্ত্ব পোহঞ্জলিম।।”

৮/ পিতৃ তর্পণ

একই দিকে (দক্ষিণে) বসিয়া, বাম হাঁটু মাটিতে ও দক্ষিণ হাঁটু তুলিয়া বসিয়া, পিতৃতীর্থে নিম্নোক্তগনকে (ঊর্ধ্বতন তিন তিন যাঁহারা গত হইয়াছেন)

পিতা, পিতামহ, প্রপিতামহ

মাতামহ, প্রমাতামহ, বৃদ্ধ প্রমাতামহ

মাতা, পিতামহী, প্রপিতামহী

মাতামহী, প্রমাতামহিঈ, বৃদ্ধ প্রমাতামহী

(যাঁহাদের নামন স্মরণ নাই, তাঁহাদের ক্ষেত্রে সম্পর্কের উল্লেখ করিয়া যথানামঃ অথবা যযানামঃ অথবা যযানাম্নী [স্ত্রীলোকদের ক্ষেত্রে) বলিতে হইবে)

ইহাদের প্রত্যেককে স্ব স্ব বেদীর মন্ত্র তিনবার পড়িয়া জলাঞ্জলি দিতে হইবে। জল খালি পাত্রে ফেলিতে হইবে এবং প্রতিবার জল নেওয়ার সময় যেন কিছু তিল ও তুলসী কোষায় আসে, তাহা দেখিতে হইবে। বেদীর মন্ত্র এইরূপ –

“[নাম], [গোত্র], [সম্পর্ক, যেমন পিতা] (পিতার নাম, অথবা যে পরলোকগত ব্যক্তির নাম স্মরণ নাই, তাঁহার ক্ষেত্রে যথানাম বা যথানাম্নী বলিতে হইবে) তৃপ্যতামেতৎ সতিলোদকং তস্মৈ স্বধা।।”

[এইরূপে, “…… গোত্র, পিতামহ…… তৃপ্যতামেতৎ সতিলোদকং তস্মৈ স্বধা” ইত্যাদি। স্বর্গতা স্ত্রীলোকের ক্ষেত্রে – “…… গোত্রোয়া, মাতা ……” ইত্যাদি।

উপরোক্ত ৪টি পর্যায় প্রত্যেকটিতে পরলোকগত/গতা শেষ তিনজনের তর্পণ করিতে হয়বে – যথা, যদি মাতা জীবিতা থাকেন, তাহা হইলে ঐ পর্যায়ের পিতামহী, প্রপিতামহী ও বৃদ্ধা প্রপিতামহীর তর্পণ করিতে হইবে। যদি পিতা মৃত হন, কিন্তু পিতামহ জীবিত, সেক্ষেত্রে পিতা, প্রপিতামহ ও বৃদ্ধ প্রপিতামহর তর্পণ করিতে হইবে। এইরূপে চলিবে।]

এই বারোজনকে জলদান করিবার পর সমর্থপক্ষে অন্যান্য স্বর্গত:/ স্বর্গতাঃ আত্মীয়ের উদ্দেশে গোত্র, নাম, প্রথমা বিভক্তি যুক্ত করিয়া এক এক অঞ্জলি জল দিতে হইবে। যথা – পিতৃব্য, জ্যেষ্ঠতাত, ভ্রাতা, মাতুলঃ, বিমাতা, ভগিনী, পিত্বষ্বসন, মাতৃষ্বসা, শ্বশুরঃ, শ্বশ্রূঃ, গুরুঃ, উপাচার্যায়ঃ, মাতুলানী, জ্যেষ্টতাত পত্নী, পিত্বব্যপত্নী, পত্নী ইত্যাদি।

পিতৃ পুরুষের তর্পণ মন্ত্রই বেদী বিশেষে বিভিন্ন, নতুবা অন্যান্য সমস্ত বিধিই সাধারণ।

Read the first part here and the third part here.

Dadu dida Collage.jpg

About Dadu: My maternal grandfather in law, late Mr. Dilip Kumar De was a remarkable man. His academic credentials were brilliant to say the least. He was a student of Presidency College, Calcutta and stood 4th in his B.Sc. examinations in 1942. During those days, the University of Calcutta exercised a wider jurisdiction including institutions from undivided Bengal and Assam (probably). But his academic brilliance was not the only remarkable thing about him.
Dadu had the unique habit of writing diaries and systematically archiving every single event and day of his life. He studied Physics, Botany, Mathematics and English in college, but his interests were varied. My mother in law tells me that when my husband first travelled to USA, he asked her for the exact latitude and longitudinal directions of the place where he was going to. He was pretty old by then and had Parkinsons disease. But that did not deter him from making a diary entry with the details.
He was also a very meticulous man – very English, if I may use that adjective in the absence of a better term. Punctual and proper, the kind we imagine as the old Bengali Bhodroloks of his time. Only that he was real and there was a prevalent joke among my husband and his brother – “Aangrez chale gaye, DK De chhor gaye”.
His collection of books, his own diaries, newspaper cuttings and collectibles are a treasure trove which would have already been archived as bits of history, if he was probably born in Europe. Alas, his remarkable academic achievement notwithstanding, he had to go on to support his family at a very young age after the death of his father.
I had the privilege of meeting him in Jamshedpur, after our wedding. He was almost bedridden by then and could not talk properly. However, he had asked me to sing a song of Robi Thakur. His handwriting was barely legible then, but he asked Dida (my maternal grandmother in law), his life partner of almost 60 years, to write personal letters bearing his blessings for both me and Biswadeep. I have them framed in my house, as they bear testimony of not only his love, trust and pride for his beloved eldest grandson but also the erudite demeanour of welcoming the new girl in the family. He addressed me as “Didibhai” in the letter. I also had the privilege of reading his Will sometime earlier this year and his clarity of thought, farsightedness and the impeccability of his instructions amazed, or rather, surprised me.

7 thoughts on “Tarpan Vidhi Part-2 / তর্পণ বিধি পর্ব – ২

  1. What food can be offered to departed soul and the same can given to whom after offering needs to be known. What option are available if the same is not possible in certain circumstances what options are available

    Like

Leave a comment